عزم پاکستان و ازبکستان برای گسترش روابط فرهنگی و تولیدات مشترک فیلم

نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ازبکستان بر توسعه روابط فرهنگی و گردشگری بین دو کشور تاکید کرده بر استفاده از همه ظرفیت ها برای رسیدن به اهداف مشترک در این دو حوزه توافق کردند.

روزنامه تریبیون- ۴ مارس ۲۰۲۲
نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ازبکستان بر توسعه روابط فرهنگی و گردشگری بین دو کشور تاکید کرده بر استفاده از همه ظرفیت های برای رسیدن به اهداف مشترک در این دو حوزه توافق کردند.

شوکت میرضیایف؛ رئیس جمهور ازبکستان در سفری رسمی روز ۳ مارس وارد اسلام اباد پایتخت پاکستان شد.
عمران خان نخست وزیر پاکستتان پس از دیدار با رئیس جمهور ازبکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به خبرنگاران گفت: تصمیم گرفتیم روابط خود را در حوزه گردشگری مذهبی و تبادلات فرهنگی در راستای احیای روابط سنتی توسعه دهیم . در نشست مشترک بین این دو مقام بلند پایه موضوع مقابله با اسلام هراسی نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

عمران خان در این کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه هر دو کشور اسلامی دارای فرهنگی مشترک هستند گفت: بر توسعه و تقویت روابط فیمابین از طریق پیوندهای فرهنگی در کنار گسترش روابط تجاری به اجماع کلی رسیدیم.

 نخست وزیر با اظهار قدردانی  از رئیس جمهور ازبکستان برای ارائه کتابی مشتمل بر۳۰۰۰ کلمه مشترک بین زبان های اردو و ازبکی گفت که هر دو کشور همچنین تصمیم گرفته اند فیلمی درباره ظهیرالدین بابر ازبک تبار و موسس امپراتور گورکانیان هند را تولید کنند.

رهبران دو کشور همچنین توهین به مقدسات اسلامی در غرب به اسم آزادی بیان را غیر مجاز دانستند. عمران خان همچنین در این کنفرانس مطبوعاتی از اظهارات ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهور روسیه در مخالفت با هتک حرمت به شخصیت پیامبر گرامی اسلام به بهانه آزادی بیان قدردانی کرد.

رئیس جمهور ازبکستان در سخنان خود از توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پاکستان تحت رهبری عمران خان قدردانی کرد و گفت: هر دو کشور در حال ایجاد پلی بین آسیای جنوبی و آسیای میانه هستند.

وی همچنین ضمن تشکر از میزبانی گرم و صمیمانه دولت پاکستان از وی و هئیت همراهش گفت: قرار بود این سفر زودتر صورت گیرد اما همه گیری ویروس کرونا مانع آن شد.

در بیانیه مشترک پس از پایان ملاقات بین مقامات ارشد سیاسی دو کشور پاکستان و ازبکستان بر توسعه روابط فرهنگی و گردشگری تاکید شده و آمده است : یک تفاهم نامه بین وزارت گردشگری و ورزش ازبکستان و وزارت امور مذهبی و هماهنگی بین ادیان در پاکستان برای ترویج گردشگری زیارتی به امضای نورالحق قادری وزیر امور مذهبی و عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه ازبکستان رسید.

در این بیانیه همچنین آمده است: توافقنامه همکاری در زمینه پخش برنامه های تلویزیونی و رادیویی بین شرکت تلویزیون ملی پاکستان موسوم به PTV و شرکت تلویزیون و رادیو ملی ازبکستان، توسط چودری فواد حسین وزیر اطلاعات و اوزودبک نازابیکوف وزیر فرهنگ ازبکستان به امضاء رسید. 

شایان ذکر است پاکستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ ۲۲ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۱۰ می سال ۱۹۹۲ میلادی نیز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

کد خبر 11684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =